Dobry hotel – poznaj po nazwie

Dobry hotel – poznaj po nazwie

Wyjazd na wakacje lub w podróż służbową może okazać się niewypałem, jeśli miejsce, w którym chcieliśmy się zatrzymać nie spełnia naszych oczekiwań. Na co zatem zwrócić uwagę, aby znaleźć dobry hotel? Postaramy się dać kilka podpowiedzi. W pierwszej części artykułu skupimy się tylko na przepisach. A zatem…

Na początku – być może wyda się to banalne, ale spójrzmy na… nazwę. Słowa hotel, motel czy pensjonat podlegają w Polsce ochronie prawnej. Co to oznacza? Aby nazwać swojej placówce miano hotelu, trzeba spełnić określone w przepisach kryteria bezpieczeństwa, zapewnić właściwy standard usług i uzyskać zezwolenie marszałka województwa. Co sprytniejsi przedsiębiorcy, aby obejść to prawo zdrabniają lub przerabiają nazwy. Taki zabieg pozwala im świadczyć usługi na niższym poziomie lub z pominięciem niektórych kwestii bezpieczeństwa. Jeżeli więc nazwa miejsca budzi nasze podejrzenia, poszukajmy po prostu innego obiektu.

Gwiazdki to przepisy

O standardzie hotelu decyduje oczywiście liczba gwiazdek. Aby otrzymać trzy gwiazdki, w obiekcie sprzątanie, wymiana pościeli i ręczników powinna odbywać się codziennie. Restauracji być nie musi, jeżeli znajduje się ona w promieniu do 200 m. Do nadania hotelowi statusu trzech gwiazdek przyczyniają się również obecność: siłowni, centrum odnowy, dwóch sal konferencyjnych i systemu zamykania drzwi na kartę. Warto wiedzieć, że w placówkach posiadających minimum 3 gwiazdki w pokoju musi znajdować się łazienka. Samo pomieszczenie (pokój jednoosobowy) powinno mieć przynajmniej 10 m² powierzchni, zaś łóżko wymiary 90 x 200 cm. Wymiary tzw. dwójki to 14 m² (***), a łóżka – 140 x 200 cm. Wymiary łóżek są ustandaryzowane dla wszystkich typów obiektów. Przed rezerwacją dobrze jest sprawdzić, ile gwiazdek ma dany obiekt i spytać jego obsługę o wymiary pokoju, można również poprosić o przesłanie zdjęć zarezerwowanego pomieszczenia, choć tu z reguły czeka nas odpowiedź o poszukanie zdjęć w serwisie internetowym placówki. Aby dokładnie poznać normy funkcjonowania oraz jakościowe wyznaczające pracę przedsiębiorców oferujących usługi noclegowe, można spojrzeć w przepisy zawarte w Ustawie z dn. 29.08.1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. nr 223, poz. 2268 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki z dn. 19.08.2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz. U. z 2006 r. nr 22, poz.169). Samo respektowanie przepisów, to jednak jeszcze nie wszystko, co determinuje dobre hotele. Zapraszamy do drugiej części artykułu!

logo_bottom.svg

Odpoczywaj w hotelu z widokiem.

Odwiedź nas